Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
-
 
- -
  - |
 
     
-  

 

Η εξλιξη των συστημτων εξουσας. Γονικ εξουσα.

Απ τη στιγμ που γεννιται ο νθρωπος, η επιβωση του διασφαλζεται απ να σστημα προστασας πολ γνωστ και οικεο σε λους μας· τη μητρικ και πατρικ στοργ. Εναι χαρακτηριστικ τι στην ελληνικ γλσσα η παραπνω στοργ ονομζεται και γονικ εξουσα.

Το σστημα αυτ, που πρακτικ ταυτζεται με το πρσωπο της Μνας, διασφαλζει στο νεογννητο νθρωπο την πιο τρυφερ, την πιο πια και την πιο αποτελεσματικ μορφ εξουσα που θα συναντσει σ’ λη την υπλοιπη ζω του.

Τα αγαθ που μια μνα παρχει στο παιδ της, εναι η ασφλεια, η τροφ και η βασικ εκπαδευση. Μοιζουν αρκετ με τα αγαθ επιβωσης των φυσικν συστημτων εξουσας.

Η μητρικ στοργ δεν εναι να τυπικ σστημα προστασας της ομδας. Περισστερο μοιζει με επκταση του ενδοσωματικο  συστματος προστασας του ανθρπου· της μτρας. Η μητρικ στοργ εναι η «μτρα» προστασας των ανθρπων αμσως μετ την ξοδο τους απ το βιολογικ ργανο της μτρας.

Παρ τις παραπνω διαφορς, μπορομε να θεωρσουμε τι η μητρικ στοργ εναι το πρτο, το «κυτταρικ» σστημα εξουσας.

Πργματι η μνα για να εξασφαλσει την παροχ των αγαθν που αναφραμε, αναγκζεται να περιορσει και την ελευθερα του μωρο της. Δεγματα αυτο του περιορισμο εναι το κρεβατκι με τα κγκελα και το φσκιωμα του μωρο.

Το παραπνω συμπρασμα προκπτει και απ το νομα που δωσαν οι διφοροι λαο στη μητρα. Το νομα της μητρας σε λους τους λαος περιλαμβνει την δια ηχομιμητικ ρζα «ma». Για παρδειγμα: Mater στα Λατινικ, Mother στα Αγγλικ, Matter στα Γερμανικ ,Mare στα Γαλλικ, Mama  στα Ιταλικ, Μτηρ στα αρχαα Ελληνικ, Μνα[i], Μητρα, Μαμ στα να Ελληνικ.

Σγουρα η ρζα «ma»εκφρζει την τροφ, την τρυφερ λξη «μαμ» που λνε οι μητρες λου του κσμου. Προσωπικ μως πιστεω πως εκφρζει και τον περιορισμ της ελευθερας του μωρο. Το «μη παιδ μου» που με μεγλη συχντητα αλλ και τρυφερτητα λνε οι μανδες λου του κσμου.

 

Μητριαρχα, Πατριαρχεα, Δημοκρατα και Μοναρχα   

Στις πρτες μικρς κοινωνες, τα συστματα εξουσας ταυτζονταν με τη μητρα τον πατρα.  Στην πρτη περπτωση η εξουσα ονομζεται μητριαρχα και στη δετερη πατριαρχα.

Στις μητριαρχικς κοινωνες η εξουσα ασκεται απ τη μητρα. Δικαωμα στην διαδοχ και στην κληρονομι της μητρας/αρχηγο χουν οι εξ αματος συγγενες της, δηλαδ τα παιδι της ανεξρτητα απ τον πατρα με τον οποο τα απκτησε.  Οι συγγενες αυτο ονομζονται αδελφτα φατρες (φρτηρ = αδελφς, φρατρες, φατρες)

Ανλογα ισχουν στις πατριαρχες. Δικαωμα στη διαδοχ και στην κληρονομι του πατρα χουν μνο οι εξ αματος συγγενες του πατρα, δηλαδ τα  παιδα του ανεξρτητα απ τη μητρα με την οποα τα γννησε[ii]. Οι συγγενες αυτο αποτελον το γνος του πατρα τη γενι[iii]. Στις πατριαρχες το πρσωπο του πατρα αποτελε την αναφορ των απογνων. Το πρσωπο της μητρας, παρ’ τι εναι το απλυτα γνωστ, μποροσε να αλλζει.

Οι πρτες κοινωνες εχαν μητριαρχικς εξουσες. Με το πρασμα των αινων οι εξουσες αυτς μετασχηματστηκαν, στην πλειοντητα τους, σε πατριαρχικς.

Οι μητριαρχικς κοινωνες συγκρινμενες με τις πατριαρχικς, παρουσιζουν μεγαλτερη συνοχ και συμπεριφορς που συντονζονται ευκολτερα. Τοτο οφελεται στην κοιν γλσσα και αγωγ που η μητρα διασφαλζει στα παιδι της. Εναι χαρακτηριστικ τι ακμη και σμερα, η πρτη γλσσα που μαθανει ο νθρωπος λγεται μητρικ και χι πατρικ γλσσα. Η κοιν γλσσα αποτελε το βασικτερο παργοντα επικοινωνας. Και ο βαθμς επικοινωνας αποτελε το βασικτερο παργοντα που καθορζει τη μορφ της εξουσας.   

Η αγωγ και η νοοτροπα των ανθρπων , ως γνωστν, δημιουργεται απ τα «πρτυπα συμπεριφορν». Η συμπεριφορ της μητρας χαρακτηρζεται απ μετριοπθεια, αποτελεσματικτητα και ιστιμη αγπη και φροντδα για τα παιδι της. Για λα τα παιδι της χωρς διακρσεις.

Με ττοιες προποθσεις οι μητριαρχικς κοινωνες προσανατολστηκαν σε συλλογικς και δημοκρατικς μορφς εξουσας, αφο οι «αδελφο» ταν πιο ριμοι και πιο εκπαιδευμνοι για να αποδεχθον, συναισθηματικ και πρακτικ, την ιστητα των μελν τους.

Αντθετα οι πατριαρχικς κοινωνες προσανατολστηκαν σε πιο συγκεντρωτικς και αυταρχικς μορφς εξουσας.

Οι παραπνω μως διαφορς υποχρωσαν τις πατριαρχικς εξουσες να γνουν πιο ευρηματικς και πιο πνευματικς. γιναν κνητρο για παραγωγ πιο σνθετων συστημτων εξουσας, για παραγωγ πολιτισμο[iv].  

Κατ τη γνμη μας το πνεμα της Δημοκρατας σγουρα γεννθηκε απ νδρες. Η ψυχ μως της Δημοκρατας γεννθηκε πρωττερα απ τις γυνακες των μητριαρχικν κοινωνιν.

 

Διευκρνηση

Κατ την ποψη των περισσοτρων πατρας του πολιτεματος της εξουσας λων των πολιτν, πατρας της αυθεντικς Δημοκρατας εναι ο ρχοντας και μεταρρυθμιστς της Αθηνακς Δημοκρατας Κλεισθνης (570 – 507 πΧ). Η μητρα μως της Δημοκρατας παραμνει διακριτικ εκτς του ιστορικο προσκηνου· γνωστη. Αυτ οφελεται γιατ μητρα της Δημοκρατας δεν εναι μα αλλ το σνολο (set) των μανδων λου του κσμου· εναι και η δικ σας και η δικ μου Μνα.  



[i] Η λξη μνα στα Εβρακ σημανει τροφ. Το μνα εξ ουρανο.

[ii] Στα πατριαρχικ συστματα των περισσοτρων λαν, η κληρονομα και η εξουσα μεταβιβζοντα λη στον πρωττοκο υι. Εξαιρσεις αυτο του καννα υπρχουν στους αρχαους λληνες. Αυτ ισχει και στη νετερη Ελλδα, τσο στο εθιμικ σο και στο νομικ δκαιο της.

[iii] Ο ρος προρχεται απ το ρμα γενν. Ο πατρας γενν και η μητρα τκτει.

[iv] Η λξης πολιτισμς προερχμενη απ τη σζευξη  της λξεως πολτης και της καταλξεως –ισμς δηλνει  τις αρχς, τις πρακτικς , τις δυναττητες και γενικ τις συμπεριφορς των πολιτν.

 ………………………………….

 Το παρν εναι απσπασμα απ το Βιβλο: Δημοσθνης Κυριαζς, Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, σελδες 37-39, Εκδσεις Πατκη 2002.

 Σημεωση ιστοσελδας: Η  ανρτηση αυτ αφιερνεται στις επνυμες http://www.dd-democracy.gr/members.asp  και αννυμες φλες της Ψηφιακς μεσης  Δημοκρατας.  

.  

 

-Σχλια

/ (θα πρπει να κνετε login για να αναρτσετε νο σχλιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB ( , Web development, )