Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
-
 
- -
  - |
 
     
-  

 

Οι απψεις των ειδημνων, των «ειδημνων» και των απλν πολιτν για το πολτευμα της Αθηνακς  Δημοκρατας,  της μεσης Δημοκρατας πως σμερα τη λμε, ταξινομονται σε δο αντιφατικν συμπερασμτων κατηγορες:

  1. Σε αυτς που την εμφανζουν ως το  πιο λακ και ανθρωποκεντρικ πολτευμα που αναπτχθηκε σε λη τη γνστη ιστορα του ανθρπου και
  2. Σε αυτς που την εμφανζουν ως να  ολιγαρχικ πολτευμα με φενκη ιστητας των πολιτν· να πολτευμα κατ βθος  ολιγαρχικ,  που το πραγματικ νομα του εναι:  «Δεσποτεα της πλειοψηφας των ευπρων».  

Με την πρτη ποψη συντσσονται αρκετο  ειδμονες και απλο πολτες. Χαρακτηριστικ εναι τι οι μεγλοι θαυμαστς της Αθηνακς Δημοκρατας εναι ξνοι  (Ζακλν Ντε Ρομιγυ, Μωρις Κρουαζ και …), και τι  απ τους λληνες θαυμαστς της, οι περισστεροι χουν σπουδσει και εργαστε στη Γαλλα (Κορνλιος  Καστοριδης, Μανλης Β Σακελλαρου,  Στλιος Ρμφος, Γιργος Κοντογιργης και …). Η σχση με την Γαλλα των Ελλνων  θαυμαστν, εναι τσο ισχυρ στε να  δημιουργε το σκωπτικ  συμπρασμα: Οι λληνες πρπει να πνε στο Παρσι για να ανακαλψουν την  … Πνκα!!   

Με τη δετερη ποψη συντσσεται η πλειοντητα των αλλοδαπν και Ελλνων  «ειδημνων» και απλν πολιτν αλλ και αρκετν ειδημνων.  Οι αλλοδαπο πολτες συνθως γνωρζουν λγα πργματα για αυτ το πολτευμα και τηρον μια επιφυλακτικ και ουδτερη στση. Οι λληνες πολτες, που χουν το προνμιο να  ζουν στον διο χρο με εκενους τους πολτες, συντσσονται με τη δετερη ποψη, αλλ με τρπο αμφιλεγμενο της μορφς:  «ναι μεν, …αλλ». Ναι μεν το πολτευμα χει λογικς και ηθικς αρχς, αλλ … εκενα και εκενα τα «ιστορικ γεγοντα» αποδεικνουν τι ταν να πολτευμα το διο και χειρτερο απ τις σημερινς «δημοκρατες». Συμπρασμα. Το πολτευμα της σημερινς δημοκρατας μια χαρ εναι. λλα φτανε· οι λανθασμνες επιλογς  κομμτων και ηγετν· η χαμηλ  μση κατ κεφαλ παιδεα των πολιτν. Το ενδεχμενο να εναι οι λανθασμνες επιλογς και η χαμηλ παιδεα το αποτλεσμα και χι η αιτα,  το ενδεχμενο να εναι αιτα η σημεριν «δημοκρατα»,  δεν εξετζεται.

Εναι προφανς τι οι δο αντθετες απψεις δεν μπορον να ισχουν συγχρνως.  Με νομοτελειακ  βεβαιτητα [i]  η μα εναι η σωστ και η λλη εναι να λθος που δημιουργθηκε,  ετε απ ελλιπ λανθασμνα στοιχεα, ετε σκπιμα για την προθηση ιδιοτελν στχων αυτν που διατυπνουν ανακριβ συμπερσματα.

Ο εντοπισμς των αιτων αυτο του περεργου και παρλογου φαινομνου προβληματζει αρκετος οι οποοι θλουν να γνωρζουν  ποια εναι η αλθεια· τι ακριβς συμβανει.

 

Οι αιτες του φαινομνου. 

Οι λογικς αιτες αυτο του περεργου και παρλογου φαινομνου εναι:

  1. Οι πολιτικς, οικονομικς και πνευματικς συνθκες που επικρατοσαν ταν «ξαναανακαλφθηκε» ο αρχαιοελληνικς πολιτισμς.
  2. Η  γνοια,  η σκπιμη παραποηση των ιστορικν στοιχεων.
  3. Η λανθασμνη «ανγνωση» των ιστορικν γεγοντων και
  4. Η μχρι πρσφατα κρατοσα αντληψη τι στα φυσικ συστματα και κατ’ επκταση και στα κοινωνικ,  επικρατε απλτητα και τξη, εν ισχει το αντθετο·  επικρατε πολυπλοκτητα και αταξα. 

Ας επιχειρσουμε μως μια σντομη επισκπηση αυτν των αιτων.

 

1.Οι πολιτικς , οικονομικς και πνευματικς συνθκες

Πρασαν 2000 περπου χρνια απ το θνατο της Αθηνακς Δημοκρατας,  μχρις του το γνωστο, σαν ιδα και σαν πρξη, αυτ πολτευμα  ξαναανακαλυφθε   απ Ευρωπαους στοχαστς και ουμανιστς πως: τον γγλο Τζων Λοκ (1632-1704), το Γλλο Σαρλ Λου Μοντεσκι (1689-1755), το Γλλο Ζαν Ζακ  Ρουσ (1712-1778) και λλους.  Στα χρνια της «ξαναανακλυψης», μεσουρανοσε η ισχς, το κρος, και η αποδοχ της Μοναρχας. Ανλογα σχυαν για το οικονομικ σστημα της φεουδαρχας και για το πνευματικ σστημα του δογματισμο, που επσης ττε μεσουρανοσαν.

Αν σκεφτομε τι υπστη ο Γαλιλαος[ii] (1564-1642) ταν τεκμηρωσε και διακρυξε τι κντρο του ηλιακο συστματος εναι ο λιος και χι η Γη, μα ανακλυψη  που θιγε εμμσως τα συμφροντα της εξουσας, εκολα θα κατανοσουμε γιατ οι ιδες της αληθινς δημοκρατας πρεπε να  «στρογγυλευτον», αν χι να αλλοιωθον,  για να μη συμβε τι συνβη στο Γαλιλαο.

νας δετερος σημαντικς και αντικειμενικς  λγος, ταν τι οι συνθκες επικοινωνας των ττε κρατν ταν πολ δυσμενστερες απ εκενες των κρατν – πλεων της αρχαας Ελλδος, γεγονς που καθιστοσε ανφικτη τη λειτουργα της Δημοκρατας στην αρχικ της μορφ. Σμερα μως, χρη στην ψηφιακ τεχνολογα, οι συνθκες επικοινωνας εναι ευμενστερες των κρατν-πλεων, ανεξρτητα απ τον πληθυσμ και την κταση των κρατν.

 

2.Η γνοια και  η παραποηση των ιστορικν στοιχεων

πως εναι  φυσικ, τα σχετικ με την Αθηνακ Δημοκρατα στοιχεα και γεγοντα, φτασαν μχρι των ημερν μας με απλειες και παραμορφσεις. ταν σμερα υπρχουν αμφισβητσεις για το σωστ αριθμ των πολιτν (των εγγεγραμμνων στους εκλογικος καταλγους) και των εργαζομνων στο δημσιο τομα, καταλαβανετε την αξιοπιστα που μπορε να χουν τα αντστοιχα στοιχεα για την Αθηνακ Δημοκρατα. Αξα και αξιοπιστα χουν συνεπς μνο οι εκτιμσεις του συνλου των γραπτν ιστορικν στοιχεων, απ σοβαρος μελετητς.  Αντθετα, οι απψεις των «ειδημνων» και των απλν πολιτν, δεν χουν μνο ασμαντη αξιοπιστα, αλλ μπερδεουν τους ανθρπους.

Παρ τατα «ειδμονες» και απλο πολτες δηλνουν με περισσ βεβαιτητα διαφρους αριθμος για τον πληθυσμ, το πλθος των πολιτν και τη διρκεια της Αθηνακς Δημοκρατας. Το κακ μως δεν εναι η μικρ μηδενικ αξιοπιστα τους· το κακ εναι τι οι περισστερες «εκτιμσεις», λγονται σκπιμα για να ενισχσουν ιδιοτελες επιδιξεις

Στα επμενα παραθτουμε τις εκτιμσεις των εν λγω στοιχεων που υπρχουν στο βιβλο Η ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ του ιστορικο μελετητ καθηγητο Μ.Β. Σακελλαρου[iii], που κατ την γνμη μας εναι απ τις πιο αξιπιστες.

Πληθυσμς (σελδα 54): 318.000,  εκ των οποων: Αθηναοι 165.000, μτοικοι 33.000,  και δολοι 120.000.

Πολτες (Μλη της Εκκλησις του Δμου, σελδες 52-54)):  Τα μσα του 5ου πΧ αινα, οι πολτες ταν  120.000 ως 165.000,  το 431 πΧ,  55.000,  το 322 πΧ,  31.000. Σημαντικς σημασας εναι το γεγονς τι το πλθος των πολιτν μεινεται απ την απογεωση της Αθηνακς Δημοκρατας  (Κλεισθνης 570-507 πΧ) προς το θνατο της (322 πΧ)

Διρκεια :Το τλος της Αθηνακς Δημοκρατα εναι απολτως γνωστ. Η αρχ της μως εναι κπως ασαφς. Αν θεωρσουμε ως αρχ τη θεσμοθτηση των Νμων του Σλωνα, ττε το πολτευμα, αρχζει επ Σλωνος  (593 π.Χ  – Νμοι  του Σλωνα , Σεισχθεια), μεσουρανε επ Κλεισθνους (508 πΧ) και πεθανει επ Αντιπτρου[iv] το 322 πΧ. Διρκεια, 271 (593 – 322) χρνια.  

Σχετικ μως με τα παραπνω στοιχεα ο κθε νας λει τι ταιριζει με τις απψεις του. Για παρδειγμα λγεται τι:  οι  πολτες ταν 10. 000 και … εποροι, η διρκεια ταν 50-100 χρνια και λλα.

 

3.Η λανθασμνη «ανγνωση» των ιστορικν γεγοντων

Τα ιστορικ γεγοντα χουν ισχυρ συσχτιση με τις αρχς και τις αξες της εποχς που συμβανουν, γιατ αυτς διαμορφνουν τα γεγοντα. Συνεπς η αξιολγηση των γεγοντων πρπει  να γνεται στα πλασια των αρχν και αξιν που ττε σχυαν. Το να δοξζουμε τις αρχς και να καταδικζουμε τα γεγοντα που επγονται απ αυτς, εναι παραλογισμς και υποκρισα.

Να να παρδειγμα που αναφρεται πολ συχν σαν το μελαν σημεο του πολιτεματος: Η αρχ της ιστητας των πολιτν ναντι των Νμων κρνεται ως το θαυμαστ κορυφαο χαρακτηριστικ του πολιτεματος, αλλ η καταδκη αρχντων,  με εφαρμογ των διων νμων στους ρχοντες και στους απλος πολτες, κρνεται ως πρξη παρλογη και δικη. Αρχς και γεγοντα μως εναι μα αδιαρετη εντητα και συνεπς εναι παραλογισμς  το να να θεωρεται το μεγαλεο και το λλο ο κλαφος του πολιτεματος. Τελικ αυτ η νομοτελειακ εντητα αρχν - γεγοντων τι εναι;  Ο κλαφος το μεγαλεο του πολιτεματος; Εμες τη θεωρομε τι εναι το μεγαλεο του πολιτεματος· τι εναι η μπρακτη απδειξη της ιστητας των πολιτν και της Νομοκρατας.

Εναι προφανς, τι για σους πιστεουν στο θεσμ της ασυλας των αρχντων,  τα γεγοντα αυτ αποτελον κλαφο. μως ο θεσμς της ασυλας χει τις διες  ρζες με το θεσμ του Βασιλι-Θεο των Φαρα της Αιγπτου. Ο θεσμς αυτς  σε πρτη φση μετεξελχθηκε στο θεσμ  του «Ελω Θεο Βασιλα» και σε δετερη στον της ασυλας των Βουλευτν, της ασυλας των πσης μορφς  Αρχντων.

Ευτυχς σμερα, υπρχουν σοβαρς ενδεξεις τι οι ασκοντες την εξουσα επιχειρον να καταργσουν αυτ το θεσμ. Μακρι οι ενδεξεις να γνουν αποδεξεις. Μακρι να αναστηθε η ιστητα που σχυε σε αυτν εδ τον τπο πριν απ 2500 χρνια.

Ανλογα ισχουν για το επιχερημα που προβλλεται απ πολλος, τι ττε οι γυνακες δεν εχαν την ιδιτητα του πολτη (το δικαωμα ψφου),  παραβλποντας  τι στις σημερινς δημοκρατες  το δικαωμα ψφου κατκτησαν οι γυνακες: στη Γαλλα το 1946 και στην Ελλδα το 1953!!!.

 

4.Η κρατοσα αντληψη περ απλτητας και τξεως στα διφορα συστματα.

Εδ και χιλιδες χρνια στους ειδμονες και φιλοσφους επικρατοσε η νοικοκυρεμνη αντληψη τι στα φυσικ συστματα και κατ’ επκταση και στα κοινωνικ, υπρχει, πρπει να υπρχει, απλτητα και τξη. Στη  Στατιστικ Μηχανικ και στη Κβαντικ Μηχανικ μως αποδεικνεται τι για τα φυσικ συστματα ισχουν τα αντθετα·  ισχει, η πολυπλοκτητα, η αταξα, και η αβεβαιτητα.  Σημαντικς εκφραστς αυτν των απψεων εναι ο  τιμηθες με βραβεο Νμπελ Ρσος Φυσικς και Χημικς  Ηλι Πριγκζιν[v].

Αυτς οι νες αντιλψεις για τα φυσικ συστματα,  παρακνησαν τους πολιτικος και τους κοινωνιολγους να αναθεωρσουν τις απψεις για την εφικττητα διασφλισης απλυτης τξεως στα κοινωνικ συστματα. Αυτ με απλ λγια σημανει τι η αταξα και χι η τξη αποτελε το θεμελιδες χαρακτηριστικ των φυσικν και των κοινωνικν συστημτων  και τι αυτ η αταξα, δηλαδ η Εντροπα[vi],  δεν μηδενζεται,  αλλ αντθετα νομοτελειακ αυξνει. Στα πλασια αυτν των ιδεν, η μνη δυναττητα που χει ο νθρωπος εναι να δημιουργε θεσμος που δεν μηδενζουν αλλ μεινουν την αταξα, μεινουν την κοινωνικ εντροπα.

Οι νες αντιλψεις οδηγον στο ακλουθο στρεο, επκαιρο και χρσιμο συμπρασμα: Οι      επιχειρομενες σμερα μεταρρυθμσεις επιβλλεται να κριθον με τη σγκριση της υπρχουσας εντροπας (αταξας), με αυτ που θα δημιουργηθε απ τις μεταρρυθμσεις. Η σγκριση με ανπαρκτα συστματα μηδενικς Εντροπας, αφ’ ενς δεν χει ννοια, αφ’ τερου μας οδηγε σε παρλογους και επικνδυνους δρμους.

Ο λας μας, χωρς τη βοθεια της Κβαντομηχανικς,  χει κατανοσει  αυτ τη νομοτλεια και τη συνψισε στο ρητ: «Ο μεγαλτερος εχθρς του καλο εναι το καλτερο». Μακρι αυτ να το καταλβουν οι  πολιτικο και κυρως οι πολτες,  που πληρνουν τις πορεες σε παρλογους και επικνδυνους δρμους.

 

Συμπρασμα

Το  συμπρασμα για το τι εναι το πολτευμα της μεσης Δημοκρατας χει αξα να το βγλει, με τη δναμη της λογικς του και χι των κιντρων που δημιουργον οι υποσχσεις και τα … συμβλαια των πολιτικν, ο κθε νθρωπος μνος του.

Οι νθρωποι πρπει να αγωνιστον για να διατηρσουν το σττους του λογικο επεξεργαστ των πληροφοριν, που η Φση, ο Θες τους δρισε  και να απορρψουν το σττους του  καταναλωτ  πληροφοριν, που το κατεστημνο της εξουσας των κατ’ επγγελμα αντιπροσπων προσπαθε να τους δωρσει,  για το …καλ τους.   

 



[i]  Κατ το θεμελιδη νμο της Λογικς, γνωστ και σα Νμο της Αντιφσεως,  «…φανερν τι αδνατον αμα υπολαμβνειν εναι και μη εναι το αυτ…»,  που σημανει τι εναι προφανς τι οι αντιφατικς προτσεις δεν εναι ταυτχρονα αληθες. Δηλαδ  να πργμα Α δεν μπορε να εναι ταυτχρονα και  Β να Β δεν μπορε να εναι ταυτχρονα και μη Β. 

[ii] Γαλιλαος, δισημος Ιταλς μαθηματικς, φυσικς και αστρονμος. Τεκμηρωσε με μαθηματικος υπολογισμος και παρατηρσεις – εναι ο πρτος που χρησιμοποησε το τηλεσκπιο στην αστρονομα – τις θεωρες του Κοπρνικου, τι κντρο του ηλιακο συστματος ταν ο λιος και χι η Γ πως αναφρεται στη Ββλο. ταν κυκλοφρησε το με αυτ τα στοιχεα  βιβλο του, το Θεολογικ κατεστημνο τον παρπεμψε στην Ιερ Εξταση. Τελικ δεν τον «εξγνισαν στην πυρ», αλλ τον υποχρωσαν: (1)Να υπογρψει κεμενο με το οποο απαρνιταν τις απψεις του και (2) Να ζσει το υπλοιπο της ζως του «εις κατ’ οκον  περιορισμν».

[iii] Ο Μιχαλ Β. Σακελλαρου σποδασε φιλοσοφα στο Πανεπιστμιο Αθηνν, στη Σορβννη  και στο College de France. Πρε διδακτορικ απ το Πανεπιστμιο Θεσσαλονκης και doctorat d'Etat  απ Πανεπιστμιο της Γαλλας. Διατλεσε καθηγητς  στο Πανεπιστμιο Θεσσαλονκης και στο  Πανεπιστμιο Lyon II. Εξδωσε πολλ συγγρμματα να απ τα οποα εναι, Η ΑΘΗΝΑΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.  Πανεπιστημιακς Εκδσεις Κρτης 1999.

[iv] Το 322 π.Χ ο Μακεδνας στρατηγς Αντπατρος νκησε τους Αθηναους στο Λαμιακ Πλεμο και τους υποχρωσε να καταργσουν το δημοκρατικ τους πολτευμα και να εγκαθιδρσουν να ολιγαρχικ. Το σημεο αυτ αποτελε τη ληξιαρχικ πρξη θαντου της Αθηνακς Δημοκρατας.

[v] Ηλι  Πριγκζιν  σγχρονος (1917 – 2003) Ρσος φυσικς και χημικς , που τιμθηκε με το βραβεο Νμπελ για τις εργασες του γεφρωσης και ενοποησης των αντιλψεων, της κλασσικς φυσικς, της φιλοσοφας, της βιολογας, της κοινωνιολογας και των τεχνολογικν εφαρμογν.

   

 [vi] Η Εντροπα στη Στατιστικ Μηχανικ ορζεται ως «το μτρο της αταξας» .

 

-Σχλια

/ (θα πρπει να κνετε login για να αναρτσετε νο σχλιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB ( , Web development, )