Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
-
 
- -
  - |
 
     
-  

 

 

 

Φυσικ και πολιτικ συστματα εξουσας.

Στα  σνολα (sets, «κοινωνες»),  των εντμων, των πουλιν, των ζων, καθς και των ανθρπων, αναπτχθηκαν   συστματα  σκησης εξουσας,  που στχο χουν τη διασφλιση  των βασικν αγαθν επιβωσης των μελν του συνλου· της τροφς, της ασφλειας και της εκπαδευσης τους. Τα συστματα αυτ, τα οποα αναπτχθηκαν απ τη σοφα της Φσεως, αποτελον τα φυσικ συστματα εξουσας. Αντθετα,  στα σνολα των ανθρπων μιας πολιτεας, στις κοινωνες,  αναπτχθηκαν απ την αμφιλεγμενη  σοφα του ανθρπου, συστματα σκησης εξουσας, που στην αρχ εχαν τους διους στχους  με αυτος των φυσικν συστημτων, αλλ στη συνχεια τους λλαξαν.   Τα συστματα αυτ αποτελον τα πολιτικ συστματα εξουσας·  αποτελον  τα πολιτεματα.

Απ τη στιγμ που γεννιται ο νθρωπος, η επιβωση του, δηλαδ η τροφ,  η ασφλεια και η εκπαδευση του, διασφαλζεται απ να φυσικ σστημα εξουσας, που εναι πολ γνωστ και οικεο σε λους μας· τη μητρικ στοργ. Εναι χαρακτηριστικ τι στην ελληνικ γλσσα η στοργ αυτ ονομζεται και μητρικ, γονικ εξουσα.

Η μητρικ εξουσα/στοργ, διασφαλζει στο νεογννητο νθρωπο την πιο τρυφερ, την πιο πια και την πιο αποτελεσματικ μορφ εξουσας  που θα συναντσει σ’ λη την υπλοιπη ζω του.

Η μητρικ στοργ δεν εναι να τυπικ σστημα εξουσας  του συνλου. Μοιζει περισστερο με επκταση του βιολογικο συστματος της μτρας που προστατεει τον νθρωπο κατ τη φση της δημιουργας του · εναι «η εξωσωματικ μτρα» προστασας των ανθρπων αμσως μετ την ξοδο τους απ το ργανο της μτρας. Οι στχοι μως,  τσο  της μητρικς στοργς, σο  και των φυσικν συστημτων  εξουσας, ταυτζονται σε μεγλο βαθμ. Σε αυτ τη λογικ, η μητρικ στοργ εναι, πρπει να εναι,  το αρχτυπο σστημα εξουσας του ανθρπου.

Κατ την σκηση της εξουσας/στοργς, η μνα αναγκζεται να περιορσει την ελευθερα του μωρο της, για να εξασφαλσει την παροχ των αγαθν που αναφραμε. Δεγματα αυτο του περιορισμο εναι το κρεβατκι με τα κγκελα και το φσκιωμα του μωρο.

Το ανωτρω συμπρασμα προκπτει επσης και απ το νομα που δωσαν οι διφοροι λαο στη μητρα. Το νομα της μητρας σε λους τους λαος περιλαμβνει την δια ηχομιμητικ ρζα «ma». Για παρδειγμα: Mater στα Λατινικ, Mother στα Αγγλικ, Matter στα Γερμανικ ,Mare στα Γαλλικ, Mama  στα Ιταλικ, Μτηρ στα αρχαα Ελληνικ, Μητρα, Μαμ, Μνα στα να Ελληνικ.  Σημεινεται τι η λξη μνα στα Εβρακ  σημανει τροφ. Το μνα εξ Ουρανο. Σγουρα η ρζα «ma», εκφρζει την τροφ, την τρυφερ λξη «μαμ» που λνε οι μητρες στα μωρ τους. Πιστεω μως πως εκφρζει και τον περιορισμ της ελευθερας του μωρο. Το «μη παιδ μου» που με μεγλη συχντητα αλλ και τση τρυφερτητα λνε οι μανδες λου του κσμου.

 

 Μητριαρχα και Πατριαρχα. Τα δο φυσικ συστματα εξουσας των ανθρπων.   

Στις πρτες μικρς κοινωνες των ανθρπων, τα συστματα εξουσας ταυτζονταν με τη μητρα. Εναι τα συστματα της  Μητριαρχας.  Αργτερα τα συστματα αυτ μεταλλχθηκαν σε Πατριαρχικ για τους λγους που αναφρονται στα επμενα. 

Στις μητριαρχικς κοινωνες, δικαωμα στην διαδοχ και στην κληρονομι της μητρας/αρχηγο,  χουν λοι οι εξ αματος συγγενες της, δηλαδ τα παιδι της ανεξρτητα απ τον πατρα με τον οποο τα απκτησε.  Οι συγγενες αυτο ονομζονται αδελφτα φατρες (φρτηρ = αδελφς, φρατρες, φατρες).

Στις πατριαρχικς κοινωνες,  δικαωμα στη διαδοχ και στην κληρονομι του πατρα/αρχηγο,  χουν  οι εξ αματος συγγενες του, δηλαδ τα  παιδα του,  ανεξρτητα απ τη μητρα με την οποα τα γννησε.    Οι συγγενες αυτο αποτελον το γνος του πατρα τη γενι. Ο  ρος γενι προρχεται απ το ρμα γενν. Ο πατρας γενν και η μητρα τκτει. Στα περισστερα πατριαρχικ συστματα, η κληρονομα και η εξουσα του πατρα μεταβιβζονταν  στον πρωττοκο υι. Εξαιρσεις αυτο του καννα υπρχουν στους αρχαους λληνες, καθς και στο εθιμικ και στο νομικ δκαιο της νετερης Ελλδας.

 

Η συνοχ και η νοοτροπα των ανθρπων των μητριαρχικν και πατριαρχικν κοινωνιν

Η συνοχ. Στις μητριαρχικς κοινωνες η συνοχ των ανθρπων ταν πιο κθυμη και πιο στρεα,  απ’ τι στις πατριαρχικς κοινωνες.    Αυτ οφελεται   στην κοιν γλσσα και αγωγ που η μητρα διασφαλζει στα παιδι της. Εναι χαρακτηριστικ τι ακμη και σμερα, η πρτη γλσσα που μαθανει ο νθρωπος λγεται μητρικ και χι πατρικ. Η κοιν γλσσα αποτελε το βασικτερο παργοντα επικοινωνας των ανθρπων. Ο  δε βαθμς επικοινωνας αποτελε το βασικτερο παργοντα που διαμορφνει  τσο τη συνοχ, σο και τη μορφ της εξουσας· τη δημοκρατικ/ συλλογικ τη μοναρχικ/ αυταρχικ μορφ εξουσας.

 Η νοοτροπα. Η νοοτροπα των  ανθρπων μιας κοινωνας,  δημιουργεται  απ τη συμπεριφορ αυτν που θεωρονται και λειτουργον  ως πρτυπα  γνσεως και δυνμεως·  δημιουργεται  απ τη συμπεριφορ των αρχντων, των ηγετν. Δεσπζοντα πρσωπα ηγετν εναι:  της μητρας και του πατρα στις παλαιτερες  κοινωνες, των «επικοινωνιακν», των πολιτικν και των πνευματικν  ηγετν στις σγχρονες.  

 Η συμπεριφορ  της μητρας χαρακτηρζεται απ  μετριοπθεια,  αποτελεσματικτητα και ιστιμη,  χωρς διακρσεις , αγπη και φροντδα για λα τα παιδι της. Αυτ  τα χαρακτηριστικ  της μητρας ανπτυξαν στις μητριαρχικς κοινωνες τη νοοτροπα της ιστητας και της συλλογικς/ δημοκρατικς σκησης της εξουσας.  Τα μλη της φατρας ταν  πιο εκπαιδευμνα  και πιο ριμα απ τα μλη της γενις  για να αποδεχθον την ιστητα και  τη λειτουργα δημοκρατικν συστημτων σκησης της εξουσας.  

Στις πατριαρχικς κοινωνες αναπτχθηκε η νοοτροπα της ιεραρχας και της μοναρχικς / αυταρχικς σκησης της εξουσας,  γιατ τα μλη της γενις  βωναν τι μνο να απ αυτ, ο πρωττοκος υις , θα ταν ο κληρονμος  της περιουσας και της κοινωνικς ισχος  του πατρα. Απ τη νοοτροπα αυτ γεννθηκε ο αγνας  της επικυριαρχας του ανθρπου,  τσο στους λλους ανθρπους σο και στα μβια και βια στοιχεα του περιβλλοντος. Οι αγνες, οι πλεμοι επικυριαρχας καναν τις πατριαρχικς κοινωνες πιο δραστριες, πιο ευρηματικς και πιο αποτελεσματικς απ τις μητριαρχικς· τις θησαν να αναπτξουν πιο σνθετα και πιο αποτελεσματικ συστματα:  για την σκηση της εξουσας, τη  βελτωση των συνθηκν ζως  του ανθρπου αλλ και την επικυριαρχα· τις θησε να αναπτξουν την κουλτορα της πλης, τον πολιτισμ.  «Πλεμος πντων μεν Πατρ εστ, πντων δε Βασιλες και τους μεν Θεος δειξε , τους δε ανθρπους τους μεν δολους εποησε τους δε ελευθρους». Ηρκλειτος,  544-484 πΧ 

 

Απ τη Μητριαρχα στη Δημοκρατα και απ τη Πατριαρχα στη Μοναρχα

Αποτλεσμα των  παραπνω διαφορν ταν η διαφοροποηση των στχων στις δο κοινωνες.  Στις μητριαρχικς κοινωνες  δεσπζων στχος γινε η αρμονικ συμβωση των αδελφν και η συμμετοχ τους στην σκηση της εξουσας. Η βωση αυτν των στχων κανε τη μητριαρχα  τη «μτρα ανπτυξης»  των αρχν και πρακτικν της Δημοκρατας. Η ποψη αυτ ενισχεται απ το ιστορικ γεγονς τι στην  Αθνα, κατ ηρωικ εποχ, την εποχ του Κκροπα,  υπρχαν 12 φατρες οργανωμνες σε 4 φυλς, των οποων το πολτευμα ταν αυτ της Αυθρμητης Δημοκρατας[1]. Στο πολτευμα αυτ των φατριν, ργανο εξουσας ταν η Γενικ Συνλευση των πολιτν, και ργανα λειτουργας  το Συμβολιο και ο Βασιλις. Υπενθυμζεται τι ργανα  εξουσας εναι αυτ που λαμβνουν τις μεζονες αποφσεις, εν  ργανα  λειτουργας, αυτ που λαμβνουν  τις ελσσονες, που επγονται και περιορζονται απ τις μεζονες. Οι ελσσονες αποφσεις λαμβνονται  προκειμνου να εκτελεσθον οι μεζονες αποφσεις/ εντολς του συνλου των αδελφν/πολιτν.

Στις πατριαρχικς κοινωνες  δεσπζων στχος γινε η διατρηση και η αξηση της ισχος του αρχηγο και των πιστν συνεργατν  του, καθς και η προστασα του συστματος εξουσας  απ φαινμενα διασπορς της ισχος και της περιουσας του,  ακμα και σε μλη που ανκαν στη δια γενι του πατρα / αρχηγο.  Η βωση αυτν των στχων κανε την πατριαρχα τη μτρα ανπτυξης των αρχν και πρακτικν της Μοναρχας.

Με το πρασμα των αινων  επικρτησαν πολιτεματα με  το πνεμα και οι αρχς  της πατριαρχας.  Τα πολιτεματα αυτ δημιοργησαν, στω επτρεψαν να δημιουργηθον, μεγλες ανιστητες και αδικες μεταξ των αρχντων και αρχομνων  μελν της κοινωνας. Η συνοχ των ανθρπων/αδελφν διαταρχθηκε και η εμπιστοσνη τους προς τους ασκοντες την εξουσα χθηκε. Οι κοινωνες βρθηκαν σε αδιξοδο. Ττε,  νδρες/ ηγτες με αξιλογες  πνευματικς και ηθικς δυνμεις,  λλαξαν τους καννες του πολιτεματος και τους αναπροσανατλισαν  προς τις παλαιτερες αρχς και πρακτικς της μητριαρχας. Ττοια περπτωση αποτελε η  Αθηνακ Πολιτεα. Η πρτη προσπθεια γινε απ τον Σλωνα που λλαξε τους ισχοντες νμους και τους προσανατλισε προς αυτος της εποχς του Κκροπα των 12 φατριν και της μητριαρχας. Οι νμοι του Σλωνα βελτωσαν  αποφασιστικ τις συνθκες ιστητας μεταξ αρχντων – αρχομνων, μεταξ  πλουσων – φτωχν. O πιο σημαντικς απ αυτος τους νμους εναι ο της Σεισχθειας, με τον οποο διαγρφτηκαν τα χρη των αγροτν και καταργθηκε ο θεσμς του «επ τοις σμασι δανεζεσθαι».  [2]  

Αργτερα ο Κλεισθνης,  δεν αρκσθηκε στην αλλαγ των νμων, αλλ λλαξε το πολτευμα τσι στε νμοι της λογικς και ηθικς του Σλωνα να δημιουργονται απ τα αντικειμενικ  χαρακτηριστικ του πολιτεματος  και χι τα υποκειμενικ  χαρακτηριστικ  ενς φωτισμνου ρχοντα. Το πολτευμα αυτ εναι η μετλλαξη του πολιτεματος  των 12 φατριν και της μητριαρχας της εποχς του Κκροπα· εναι το πολτευμα «του ρχοντος και αρχμενου πολτη»·  εναι το πολτευμα της Αληθινς, της μεσης  Δημοκρατας. 

 Αποτελε αναμφισβτητο ιστορικ  γεγονς τι το πνεμα της Δημοκρατας γεννθηκε απ τους νδρες. Η ψυχ μως της Δημοκρατας γεννθηκε πρωττερα απ τις γυνακες των μητριαρχικν κοινωνιν.  

 Κατ την ποψη της πλειοψηφας των ιστορικν ερευνητν, πατρας του πολιτεματος της Αληθινς  Δημοκρατας εναι ο ρχοντας και μεταρρυθμιστς της Αθηνακς Δημοκρατας Κλεισθνης (570 – 507 πΧ). Η μητρα μως της Δημοκρατας παραμνει διακριτικ εκτς του ιστορικο προσκηνου· γνωστη. Αυτ οφελεται γιατ μητρα της Δημοκρατας δεν εναι μα αλλ το σνολο  των Μανδων λου του κσμου· εναι και η δικ σας και η δικ μου Μνα.  

 

 

 

 .  

 



[1] Φρεντερικ γκελς.   Η καταγωγ της Οικογνειας, της Ιδιοκτησας και του Κρτους.   Κεφ. V.   H γνεση του Αθηνακο Κρτους. 

[2] Ο ρος σεισχθεια σημανει σεω (γκρεμζω) το χθος (το βρος, το  οικονομικ, πολιτικ, κοινωνικ). Επεκρτησε να θεωρεται ως σεισχθεια  η κατργηση των χρεν, το οικονομικ χθος, αλλ εξ σου σημαντικ εναι και η κατργηση του θεσμο του «επ τοις σμασι δανεζεσθαι», με τον οποο,  αυτς που αδυνατοσε να πληρσει το χρους του γινταν δολος του δανεζοντος.   

 

-Σχλια

/ (θα πρπει να κνετε login για να αναρτσετε νο σχλιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB ( , Web development, )