Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
-
 
- -
  - |
 
     
-  

να φντασμα πλανιται πνω απ την Ευρπη...». Με αυτ τη φρση που μελε να χαραχτε στην ιστορα, ρχιζε το "Κομμουνιστικ Μανιφστο" που συγγρφτηκε το 1847 απ τον Κρολο Μαρξ και τον Φρειδερκο νγκελς. Το φντασμα που ττε κουγε στο νομα "Κομμουνισμς", φιλοδοξοσε να ανατρψει τον καπιταλισμ και να βλει τις βσεις για μια κοινωνα ιστητας και δικαιοσνης. Σμερα πλι να φντασμα με τις διες φιλοδοξες, πλανιται πνω απ την Ευρπη και χι μνο. Το φντασμα τρα ακοει στο νομα μεση Δημοκρατα απλ αληθιν Δημοκρατα. Η εδραωση της αληθινς Δημοκρατας προκπτει σμερα, ως το βασικτερο σως ατημα των πλατειν της Ελλδας, της Ευρπης αλλ και ολκληρου του κσμου. μως δεν χουμε αληθιν Δημοκρατα; Τι εναι τελικ η Δημοκρατα; Πως την αναγνωρζει κποιος; χει αρχς; Ποια εναι τα χαρακτηριστικ και οι μεθοδολογες της; Ποιες οι προποθσεις εφαρμογς της;

Παρλο που τα περισστερα υφιστμενα καθεσττα αν τον κσμο αυτοαποκαλονται «δημοκρατικ», σμερα χει πλον εδραιωθε το κοιν συνασθημα τι υπρχει τερστιο λλειμμα πραγματικς Δημοκρατας. Το «δικαωμα» που παρχεται στον λα κθε τσσερα χρνια για να εκλξει βουλευτς και που χρησιμοποιετε ως επφαση για να δικαιολογσει το συνθετικ «δημοκρατα», χει πλον ξεφτσει και δεν φανεται να ικανοποιε μεγλη μερδα της κοινωνας. Τα χαρακτηριστικ των σγχρονων «δημοκρατιν» παραπμπουν σαφς σε ολιγαρχικ και αυταρχικ καθεσττα.

Ο κοινοβουλευτισμς που εναι το κυραρχο χαρακτηριστικ των σγχρονων πολιτευμτων, λειτουργε χι ως εντολοδχος και εκφραστς της λακς θλησης αλλ ως ποδηγτης της. Ο πολτης εναι τελεως αποκομμνος απ τις κυβερνητικς δομς και τα κντρα των αποφσεων. Η ψευδασθηση της «λακς κυριαρχας» προσφρεται στους πολτες ως θεατρικ παρσταση, για μια ημρα κθε τσσερα χρνια. Το εκλογικ σμα αντιμετωπζεται με τεχνικς χειραγγησης υπανθρπων. Η δια η ννοια της λακς εντολς καταστρατηγεται την επμενη των εκλογν, χωρς να αισθνεται κανες υπλογος στον «κυραρχο λα» για την καταπτηση της λακς εντολς και την αθτηση των εξαγγελιν για τις οποες ψηφστηκε απ το λα. Το κοινοβουλευτικ πολτευμα δεν προσφρει στον «κυραρχο λα» την δυναττητα ανκλησης της εντολς του. Καννα λθος δεν αναγνωρζεται στον «κυραρχο λα» μετ την απομκρυνση του απ τις κλπες.

Οι κυβερνσεις διαχειρζονται την εξουσα με πρωταρχικ γνμονα την εξασφλιση των συμφερντων της ρχουσας οικονομικς ελτ και του πολιτικο κατεστημνου. Η κρατικ εξουσα χει υποβιβσει τον ρλο του σγχρονου πολτη σε ναν ρλο παθητικο καταναλωτ και τον αντιμετωπζει περισστερο ως εκτρεφμενο εδος, παρ ως νθρωπο με βοληση. Ο σγχρονος πολτης εναι εγκλωβισμνος απ να δαιδαλδες νομικ σμπλεγμα φτιαγμνο κατ τρπο που να τον αφνει κθετο και χωρς ουσιαστικς δυναττητες απεγκλωβισμο δια της νομμου οδο. Το κρτος εβρισκμενο σε μνιμο καθεστς ασυλας ναντι των πολιτν, χει μεταλλαχτε σε ναν παρασιτικ οργανισμ, που απομυζε μονμως τον κορμ της κοινωνας την οποα κλθηκε να υπηρετε. Θεσμο χωρς συνασθηση του ρλου τους, καταπατντας κθε ννοια κοινωνικο δικαου, βρθουν απ αυθαιρεσα και διαφθορ και λειτουργον περισστερο ως εκβιαστς παρ ως προασπιστς των συμφερντων του λαο. Την δια στιγμ που η εκστοτε κυβρνηση επιβλει χωρς ενδοιασμος στην κοινωνα συνθκες αβσταχτης νδειας, οι προκλητικο μισθο των επαγγελματιν πολιτικν και η διασπθιση του κοινωνικο πλοτου απ μρους τους, φανερνει την αλαζονικ απθεια τους για το κοινωνικ συμφρον και για το κοιν περ δικαου ασθημα. Ο κοινοβουλευτισμς λειτουργντας ως βραχονας επιβολς του θνσκοντας καπιταλισμο, αποτελε πλον τροχοπδη για την Δημοκρατα και την προδο των λαν. Αυτο του εδους τα πολιτεματα καταστρατηγον επ της ουσας κθε συνταγματικ ννοια ισονομας, λακς κυριαρχας και ανθρπινων δικαιωμτων. Ο χαρακτηρισμς ττοιων πολιτευμτων ως «δημοκρατικ», αποτελε αδιαμφισβτητα νειδος για την δια την ννοια της Δημοκρατας.

μως οι κοινωνες που ζητον αληθιν Δημοκρατα πρπει να ξρουν τι ακριβς ζητον. Αφο πλον χουμε καταλβει τι ΔΕΝ εναι Δημοκρατα, χρειζεται επσης να ορσουμε τι εναι πραγματικ Δημοκρατα και πως μπορε να εφαρμοστε.

Η ανγκη των ανθρπων για συντροφικτητα, συνεργασα και αλληλεγγη, εναι η διαχρονικ αιτα της δημιουργας των ανθρπινων κοινωνιν. Η αυτοπραγμτωση ενς κοινωνικο ντος πως ο νθρωπος, επιτελεται μσα απ την κοινωνικοποηση του. Η παρξη κοινν αξιν και κοινν επιδιξεων εναι αυτ που δνουν υπσταση και συνοχ σε μια κοινωνα. Κοινωνα σημανει αλληλεπδραση. Η δημιουργα μιας ανθρπινης κοινωνας συνεπγεται την οργνωση και την πολιτικοποηση της και τσι σε κθε κοινωνα διαμορφνεται νας κδικας αρχν, ο οποος εναι καθοριστικς για την ερυθμη λειτουργα της. Κθε κοινωνα ορζει το δικ της πλασιο αρχν. Η Δημοκρατα εναι να κοινωνικ σστημα λειτουργας, διαχερισης και λψης αποφσεων. τσι λοιπν, ως κοινωνικ σστημα που εναι η Δημοκρατα, δεν μπορε να εναι ναρχη. Η Δημοκρατα χει αρχς. Για να λειτουργσει αποτελεσματικ μια Δημοκρατικ κοινωνα χρειζεται να ορσει με σαφνεια τις αρχς, τους σκοπος και τις διαδικασες της.

Η παρξη θεμελιωδν αρχν που βασζεται η κοινωνικ συνοχ, εναι απαρατητος παργοντας για την λειτουργα της Δημοκρατας. Για να το καταλβουμε αυτ ας αναλογιστομε ναν πολ γλαφυρ αφορισμ για την δημοκρατα: "Δημοκρατα (μας λει ο Αρκς) εναι 4 λκοι και 1 πρβατο να ψηφζουν για φαγητ..." Γνεται λοιπν αντιληπτ, τι κατ’ αρχν απαρατητη προπθεση για την Αληθιν Δημοκρατα εναι η ουσιαστικ Ισοτιμα. Τα μλη που αποτελον μια αληθιν Δημοκρατικ κοινωνα, εναι ιστιμα χι κατ’ ευφημισμ αλλ επ της ουσας. Τα ιστιμα μλη μιας Δημοκρατικς κοινωνας συνδιαμορφνουν το αξιακ υπβαθρο της κοινωνας τους και συναποφασζουν την πολιτικ της επ σων ρων. Οι αληθιν Δημοκρατικς κοινωνες εδραινουν την υπσταση τους σε μια συναινετικ βση, θτοντας σε λειτουργα να σαφς πλασιο κοιν αποδεκτν αρχν, σκοπν και διαδικασιν. Για να δημιουργηθε λοιπν μια Δημοκρατικ κοινωνα εναι κατ’ αρχν απαρατητες οι εξς 2 προποθσεις: πρτον να υπρχει πραγματικ ισοτιμα των μελν της και δετερον να υπρχει καθολικ συνανεση σε κποιες κοινς αρχς, επιδιξεις και διαδικασες. Κθε παρκκλιση απ αυτς τις βασικς προποθσεις, δημιουργε μη Δημοκρατικς κοινωνικς δομς.

Ωραα η φιλοσοφα, μως ρχεται κποια στιγμ που οι ννοιες αναζητον το αντκρισμα και την εφαρμογ τους στο φυσικ πεδο. Χρειζεται λοιπν να ορσουμε τι εννοομε Ισοτιμα μσα σε μια κοινωνα. Η ανγκη για διαχεριση των κοινωνικν αγαθν και του φυσικο πλοτου, γεννει την ανγκη παρξης πολιτικς. Η Οικονομα γενν την Πολιτικ, πργμα που σημανει τι αυτς οι δο ννοιες εναι αλληλνδετες. Το ποιν μιας πολιτικς δομς αλλ και ενς πολιτεματος, κρνεται κυρως στο πεδο της διαχερισης του φυσικο πλοτου και των κοινωνικν αγαθν. ρα λοιπν το βασικ αντκρισμα της Ισοτιμας των ανθρπων δεν βρσκεται πουθεν αλλο πρα απ’ την οικονομα.

Εναι πρακτικ αδνατον να υπρξει ιστητα των ανθρπων, χωρς οικονομικ ιστητα. Εναι αυταπτη να πιστεουμε σε σα δικαιματα και σε ιστιμη αυτοπραγμτωση των ανθρπων, σε μια κοινωνα που τα δικαιματα και η αυτοπραγμτωση του κθε ατμου εξαρτνται απ τα χρματα που κατχει. ταν τα θεμελιδη ανθρπινα δικαιματα για τροφ, για στγη, για περθαλψη, για μρφωση, για αναψυχ, για ευημερα, δεν καθορζονται απ τις ανθρπινες ανγκες αλλ απ την κατοχ χρημτων, ττε δεν μπορομε να αναφερμαστε σε ιστητα. Εναι παρλογο να συζητμε για κοινωνικ ιστητα σο αποδεχμαστε ως φυσικ νομοτλεια την οικονομικ ανιστητα. Εναι παρλογο να αναφερμαστε στην ση αξα της ανθρπινης ζως για τον καθνα, ταν αποδεχμαστε ως φυσιολογικ την παρξη διαφορετικς αμοιβς για τον καθνα. Ο εργτης των 10.000 € ετησως, δεν χει σα δικαιματα με τον πρεδρο της «δημοκρατας» των 373.000 €. Ο οδοκαθαριστς δεν χει σα δικαιματα με τον ποδοσφαιριστ που αμεβετε με κποια εκατομμρια €υρ, αν και η εργασα του πρτου εναι σημαντικτερη απ την εργασα του δετερου. Οι αναφορς των λεγμενων «δημοκρατικν» συνταγμτων στην νομικ ιστητα των ανθρπων λειτουργον απλς ως παραπλανητικς οφθαλμαπτες. Δεν υπρχει νομικ ιστητα, δχως οικο-νομικ ιστητα. ρα λοιπν για να υπρξει ισοτιμα των ανθρπων και κατ συνπεια αληθιν Δημοκρατα, εναι απαρατητη η επτευξη και η θεσμοθτηση της οικονομικς ιστητας των ανθρπων. Με δεδομνη την πραγματικ ισοτιμα των ανθρπων, μπορομε να συμπερνουμε τι μσα σε μια αληθιν Δημοκρατικ κοινωνα δεν υπρχει ανταγωνισμς και σγκρουση οικονομικν συμφερντων. Σε μια αληθιν Δημοκρατα ιστιμων ανθρπων, το συμφρον του ατμου δεν μπορε να υπερκερζει να συγκροεται με το συλλογικ συμφρον της κοινωνας. Σε μια αληθιν Δημοκρατα το συμφρον του ατμου δεν εναι λλο απ το συμφρον της ολκληρης της κοινωνας.

Η Δημοκρατα χει ως ψιστη αξα τον νθρωπο. Κατ’ επκταση της πραγματικς ισοτιμας των ανθρπων, να επσης βασικ αξωμα της Δημοκρατας εναι η πραγματικ ελευθερα των ανθρπων. Η ανθρπινη ελευθερα προποθτει την ελευθερα σκψης, κφρασης και συνεδησης. Στην μεση Δημοκρατα κανες δεν αντιπροσωπεει κανναν πλην του εαυτο του. Το κθε τομο εκφρζει τις ιδες, τις απψεις και τις πεποιθσεις του. Με δεδομνα την ελευθερα και την ισοτιμα των ανθρπων, μπορομε να συμπερνουμε τι η Δημοκρατα δεν εναι να φοβικ σστημα. Η Δημοκρατα δεν χει ταμπο παρωπδες. Βασζεται στην Λογικ και εξετζει λα τα ενδεχμενα. Δεν φοβται την διαφορετικτητα και τις διαφορετικς απψεις και δνει βμα σε λους στε να εκθσουν τις απψεις και τα επιχειρματα τους. Η αληθιν Δημοκρατα δεν λειτουργε με οχλοκρατικς μεθδους. πως ακριβς και η Αλθεια, η Δημοκρατα δεν χει ανγκη απ «προσττες». Η αληθιν Δημοκρατα δεν υπηρετεται αλλ υπηρετε τους ανθρπους. Η Δημοκρατα δεν χει οπαδος. Η Δημοκρατα χει λειτουργος.

Σε μια Δημοκρατικ κοινωνα ιστιμων ανθρπων κανες δεν εξουσιζει κανναν. Στην αληθιν Δημοκρατα δεν υπρχει διαχωρισμς σε πολτες και πολιτικος. λοι οι πολτες εναι και πολιτικο. Η Δημοκρατα δεν εναι πολτευμα επιβολς, αλλ αντθετα εναι πολτευμα συνανεσης. Κανες δεν εξαναγκζεται να πρξει κτι με το οποο δεν συμφωνε. Οι Δημοκρατικς αποφσεις στοχεουν στην απλυτη –αν εναι δυνατν– ομοφωνα στην μγιστη δυνατ συνανεση των ανθρπων. Στην αληθιν Δημοκρατα η μειοψηφα σβεται τις αποφσεις της πλειοψηφας και η πλειοψηφα σβεται την συνεδηση της μειοψηφας. Η πραγματικ Δημοκρατα αναγνωρζοντας τα αξιματα της ισοτιμας και της ελευθερας των ανθρπων, αναγνωρζει επσης και το δικαωμα κποιου να διαφωνε και να απορρψει κποιες κοινωνικς δομς. ρα λοιπν, βασικ αξωμα της Δημοκρατας εναι η ελευθερα επιλογς αξιν και σκοπν για το κθε τομο καθς και για κθε ξεχωριστ συλλογικτητα. Αυτ προποθτει την παρξη ζωτικο χρου για κθε τομο και για κθε ξεχωριστ συλλογικτητα, στε να επιτελσουν την αυτοπραγμτωση τους με σεβασμ στους υπολοπους.

Η Δημοκρατα λειτουργε με απλυτη διαφνεια. Δεν αφνει σκοτειν σημεα. Η λειτουργα της Δημοκρατας δεν μπορε να επαφεται σε υποκειμενικς ερμηνεες. Τα προσωπικ πθη και οι αδυναμες των ανθρπων δεν πρπει να επηρεζουν την αποτελεσματικ λειτουργα της αληθινς Δημοκρατας. Η αληθιν Δημοκρατα θεσπζει διαδικασες με ασφαλιστικς δικλδες ικανς να υπερβον τις υποκειμενικς ερμηνεες, τις μεροληπτικς κρσεις. τσι λοιπν κθε μικρ μεγλη κοινωνα που επιθυμε να λειτουργε Δημοκρατικ, χρειζεται κατ’ αρχν να οριστε με σαφνεια το δικ της αξιακ υπβαθρο. Μια Δημοκρατικ κοινωνα χρειζεται να Σνταγμα σαφ και πλρως κατανοητ απ’ λους. Χρειζεται να Σνταγμα που δεν θα αυτοαναιρεται μσα στις αντιφσεις του. Χρειζεται να Σνταγμα που θα χει την πλρη αποδοχ λων σων θα κληθον να το εφαρμσουν. Πρωταρχικ βμα λοιπν της μεσης Δημοκρατας, εναι ο σαφς προσδιορισμς και η διακρυξη των αρχν της, σε ναν γραπτ κδικα που θα προσυπογρφεται απ κθε νθρωπο που συμφωνε με αυτν και θλει να συμμετχει σ’ αυτν την κοινωνα. Σε ναν αληθιν Ελεθερο και Δημοκρατικ κσμο, λοι οι νθρωποι πρπει να χουν το δικαωμα επιλογς και πραγμτωσης της ιδιατερης κοινωνας που εκφρζει τις προσωπικς τους αξες, σεβμενοι πντα τις κοινωνες των λλων ανθρπων. Κθε μικρ η μεγλη κοινωνα πρπει χει τον ζωτικ της χρο και να απολαμβνει την αυτονομα της σε αυτν, σε μια βση ειρηνικς συνπαρξης και αλληλοσεβασμο με λες τις διαφορετικς κοινωνες. Οι νθρωποι ως τομα, καθς και οι κοινωνες τους, ταν χουν αλληλοσεβασμ και συνασθηση της ανθρπινης αξας, μπορον να συμβινουν και να συνδιαλγονται ειρηνικ παρ την διαφορετικτητα τους.

Η Δημοκρατα δεν χει ως αυτοσκοπ της τον αναο φιλοσοφικ αυτοπροσδιορισμ της. Οι Δημοκρατικς διαβουλεσεις δεν γνονται απλς για να γνονται. Οι αληθιν Δημοκρατικς διαδικασες εναι ουσιαστικς και χι εθιμοτυπικς. Η Δημοκρατα καθς εναι πρωτστως να σστημα αποφσεων και διαχερισης, χει ως κριο σκοπ την λψη και την υλοποηση συγκεκριμνων αποφσεων. Για να λειτουργε ουσιαστικ η μεση Δημοκρατα, χρειζονται κποιες μεθοδολογες αυτοδιαχερισης προσαρμοσμνες στον γκο και τις ιδιαιτερτητες των μελν της κθε αυτνομης κοινωνας. Σε μια Αμεσοδημοκρατικ κοινωνα ο γκος των μελν της κοινωνας δημιουργε κποιες ιδιαιτερτητες και κποιες αντικειμενικς δυσκολες. Αυτ λοιπν γεννει ορισμνα πρακτικ ζητματα αναφορικ με την δημιουργα αποτελεσματικν αμεσοδημοκρατικν μεθδων. Εναι εφικτ να διαβουλεονται αποτελεσματικ μεγλες κοινωνες με χιλιδες με εκατομμρια μλη; Πως μπορε να συνδυαστε η ιστιμη συμμετοχ λων, με την ζητομενη αποτελεσματικτητα και ευελιξα; Πρπει ο γκος των μελν μιας αυτνομης κοινωνας να περιορζεται σε αριθμ που να μην καθιστ χρονοβρα και δυσλειτουργικ την λψη αποφσεων; Πως θα γνεται ο συντονισμς των αμεσοδημοκρατικν διαβουλεσεων; Πως θα γνεται ο συντονισμς της υλοποησης των αμεσοδημοκρατικν αποφσεων; Πως θα μποροσε να εκπροσωπεται αποτελεσματικτερα η βοληση της κθε αυτνομης κοινωνας σε ευρτερες εθνικς και παγκσμιες διαβουλεσεις; Εναι λειτουργικ και θεμιτ σε ττοιου εδους ευρτερες διαβουλεσεις, να εκπροσωπονται οι αυτνομες κοινωνες με εντολοδχους; Ποις εναι ο αντικειμενικτερος τρπος ορισμο των εντολοδχων;

Προφανς δεν υπρχει μια και μοναδικ μεθοδολογα, μια και μοναδικ μαγικ συνταγ που να καλπτει λους τους τπους κοινωνιν. μως κποιες πρακτικς εισηγσεις θα μποροσαν να φανον χρσιμες σε κθε Αμεσοδημοκρατικ κοινωνα. Εναι λογικ τι οι αμεσοδημοκρατικς διαδικασες χρειζονται συντονισμ. Οπτε χρειζεται με κποιες διαδικασες να ορζονται συντονιστικς ομδες με συγκεκριμνες ευθνες και αρμοδιτητες. Το μγεθος των ομδων πρπει να εξασφαλζει την ευελιξα και την λειτουργικτητα τους στε να εκπληρνουν ρτια τις αρμοδιτητες τους. Οι συνθσεις των συντονιστικν ομδων πρπει να ανανενονται σε τακτ διαστματα στε να μην δημιουργονται συνθκες παγωσης προσπων σε συγκεκριμνες θσεις. Οι Δημοκρατικς διαβουλεσεις πρπει να χουν συγκεκριμνη θεματολογα και συγκεκριμνες προτσεις. Οι διφορες απψεις που εκφρζονται πρπει επσης να εναι μεστς, σαφες και λιτς. Η σγχρονη διαδραστικ τεχνολογα προσφρει θαυμσια εργαλεα για την επτευξη της μεσης Δημοκρατας. Κθε ελεθερη Δημοκρατικ κοινωνα μσα στα πλασια της αυτονομας της και ανλογα με τις ιδιαιτερτητες και τις περιστσεις της, πρπει να ανακαλψει και να ορσει με απλυτη συνανεση τις διαδικασες που θα εξασφαλζουν την μγιστη αποτελεσματικτητα της.

Η σημαντικτερη μως προπθεση για την επτευξη της αληθινς Δημοκρατας εναι οι διοι οι νθρωποι που την αποτελον. Η Δημοκρατα χρειζεται ανθρπους με υπευθυντητα και με προθυμα, στε να εφαρμζουν αυτ που αποφασζουν. Χρειζεται εκπαδευση, χρειζεται εξσκηση, χρειζεται υπομον, απ’ λους στην εκμθηση της τχνης της Δημοκρατας. Την αληθιν Δημοκρατα μπορον να την επιτχουν μνο νομονες νθρωποι, με συνεδηση, με αυτογνωσα, με παιδεα και με θος, στε να εναι ικανο να βαδσουν στην οδ της Δημοκρατας. Στην παροσα φση οι ανθρπινες κοινωνες βρσκονται ακμη σε προνηπιακ στδιο ως αναφορ τα απαρατητα προσντα για την επτευξη πραγματικς Δημοκρατας. Μιλντας μεταφορικ, μπορομε να πομε τι οι κοινωνες μπουσουλνε, προσπαθντας να ανακαλψουν τον κοινωνικ εαυτ τους. σως να απαιτηθε αρκετς χρνος και προσπθεια μχρι οι κοινωνες να σταθον στα πδια τους και να μθουν να πορεονται αληθιν Δημοκρατικ. Τποτε μως δεν εναι ακατρθωτο. Η οδς της Δημοκρατας ξεκινει απ μσα σου.

 

Ο Μιχλης Λουκουμς εναι μλος του συνδσμου πολιτν, οι Φλοι της Ψηφιακς μεσης Δημοκρατας

 

-Σχλια

/ (θα πρπει να κνετε login για να αναρτσετε νο σχλιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB ( , Web development, )