Digital Direct Democracy
   
e-mail
-
-
 
- -
  - |
 
     
-  

;

Για να δοθε μια κατανοητ απντηση στο παραπνω ερτημα, πρπει πρτα να συμφωνσουμε σε να γενικς αποδοχς ορισμ των ρων ορθολογισμς και αποδοχ των αποφσεων· πρπει να ξρουμε για τι ακριβς μιλμε. Στην αντθετη περπτωση δημιουργονται αντιφατικ και παρλογα συμπερσματα αφο ο κθε νας εννοε τα δικ του για αυτος τους δο ρους. 

Αποδοχ.

Με τον ρο αποδοχ αποφσεων  στην νομικ επιστμη, εννοομε την παρατηση των ενδιαφερομνων απ την επιδωξη ανατροπς της απφασης με τα υπρχοντα νδικ μσα.

Στην πολιτικ εννοομε την παρατηση του συνλου, στην πρξη της πλειοντητας, των πολιτν απ την επιδωξη ανατροπς της απφασης με λα τα νμιμα μσα· νδικα, διαμαρτυρες, απεργες, καταλψεις. Σημαντικ και κρσιμο στοιχεο αυτο του ορισμο εναι τι η αποδοχ αναφρεται στο σνολο των πολιτν και χι στην τξη των πολιτν που μεσα αφορ η απφαση. Εναι αυτονητο τι η τξη των αμσως ενδιαφερομνων κατ καννα θα αγωνζεται για να ανατρψει μια απφαση που θγει τα συμφροντα της. Για να γνει και απ την τξη αυτ αποδεκτ η απφαση, βασικ προπθεση εναι  να πεισθον οι ενδιαφερμενοι τι αυτ εκφρζει τη βοληση του συνλου των πολιτν και χι τη βοληση του ενς των ολγων που ασκον την εξουσα.

Ορθολογισμς

Με τον ρο ορθολογισμς, στις επιστμες - πως για παρδειγμα στην οικονομα, στη διοκηση των επιχειρσεων, στην πολιτικ - εννοομε τη λογικ (μαθηματικ) εκτμηση: (1) Των αποτελεσμτων απ την πραγματοποηση αυτς της απφασης και (2) Της πιθαντητας επτευξης αυτν των αποτελεσμτων. Για παρδειγμα ορθολογισμς της απφασης του μεσοπρθεσμου προγρμματος εναι η αξιπιστη εκτμηση τι η πραγματοποηση του θα χει σαν αποτλεσμα: τη μεωση του χρους στο Χ%, της ανεργας στο Ψ% και τι η  πιθαντητα επιτεξεως αυτν των αποτελεσμτων εναι Ζ%. Απ τον ορισμ αυτ προκπτει τι ο ορθολογισμς των αποφσεων εναι  ργο ειδημνων και χι οι «απψεις» πολιτικν, ανθρπων των ΜΜΕ απλν πολιτν.

Εναι σως χρσιμο να θυμσουμε τι ορθολογισμς στη φιλοσοφα σημανει κτι το γενικτερο και το πιο βασικ[1] απ τι σημανει σμερα στις εφαρμοσμνες επιστμες.

Η αξιοπιστα και η αξα του ορθολογισμο    

Οι προαναφερθεσες εκτιμσεις των ειδημνων βασζονται σε ορισμνες παραδοχς οι οποες θεωρομε τι  θα ισχσουν με πολ μεγλη πιθαντητα, σχεδν με βεβαιτητα. Ττοιες παραδοχς για παρδειγμα εναι τι δεν θα γνουν φυσικς καταστροφς πλεμοι. Η πιο μως σημαντικ και κρσιμη  παραδοχ εναι αυτ της αποδοχς – για την ακρβεια της κτασης αποδοχς -  της απφασης απ τους πολτες. Αν αυτ η παραδοχ δεν ισχσει ττε ο ορθολογισμς των ειδημνων πει περπατο· ττε ο ορθολογισμς και των πιο μεγλων ειδημνων χει την αξα «σκησης επ χρτου» και χι την αξα μιας αξιπιστης εκτμησης μελλοντικν γεγοντων. Το τι ισχει για τον «ορθολογισμ» των αυτ-ανακηρυσσμενων ειδημνων  εναι μλλον αυτονητο.

Απ τα προηγομενα προκπτει τι ορθολογισμς χωρς αποδοχ χει μνο θεωρητικ αξα. Ακμη προκπτει τι μα απφαση με μτριο ορθολογισμ αλλ μεγλη αποδοχ εναι αποτελεσματικτερη απ μα απφαση με μεγλο ορθολογισμ αλλ αρνητικ μικρ αποδοχ. 

Το συμπρασμα αυτ χει προφαν λογικ γιατ η αποδοχ αποτελε το πιο κρσιμο στοιχεο του ορθολογισμο. Στη συνθη μως πρακτικ η αποδοχ δεν αποτελε αρμοδιτητα και ευθνη των ειδημνων αλλ των πολιτικν. Η αντιμετπιση του ορθολογισμο και της αποδοχς χι σαν να ενιαο θμα αλλ σαν δο αυτνομα θματα, χει οδηγσει στο εξς παρλογο αποτλεσμα· να δημιουργεται κρδος απ τον ορθολογισμ των αποφσεων π.χ 100 Ευρ και συγχρνως ζημα απ την μη αποδοχ  120 Ευρ. Συνεπς ορθολογισμς χωρς αποδοχ δεν εναι ορθολογισμς· εναι παραλογισμς.

 Πως δημιουργεται η αποδοχ των αποφσεων.

Η αποδοχ, η ελεθερη αποδοχ των πολιτικν αποφσεων  αποτελε βασικ  χαρακτηριστικ του πολιτικο συστματος και χι της ποιτητας του ορθολογισμο των ειδημνων.

Στα πολιτικ συστματα που οι μεγλες αποφσεις λαμβνονται απ το σνολο των πολιτν με αμεσοδημοκρατικς διαδικασες (Δημοψηφσματα), οι πολιτικς αποφσεις χουν τη μγιστη στην πρξη αποδοχ. Στα συστματα μως αντιπροσωπευτικς Δημοκρατας που οι αποφσεις λαμβνονται – θεωρητικ τουλχιστον - απ την πλειοψηφα των αντιπροσπων των πολιτν, ΠΩΣ δημιουργεται η αποδοχ των αποφσεων ; ΠΟΙΟΙ εναι οι υπεθυνοι για αυτ;

Η απντηση εναι και προφανς και ιστορικ τεκμηριωμνη:  Η αποδοχ δημιουργεται με το παρδειγμα αυτν που λαμβνουν τις αποφσεις και συνεπς υπεθυνοι για τη δημιουργα αποδοχς εναι οι εκλεγμνοι αντιπρσωποι των πολιτν.

Στην αυθεντικ, στην αρχαιοελληνικ Δημοκρατα,  τις μεγλες αποφσεις τις λμβαναν οι πολτες εν τις πολλς,  αλλ επαγμενες και περιοριζμενες απ τις μεγλες, οι εκπρσωποι των πολιτν· οι ονομαζμενοι ττε ρχοντες.

σως εναι χρσιμο να θυμσουμε τι :  (1) Η λξη ρχοντας προρχεται απ τη λξη αρχ και ττε προσδιριζε εκενους που μπαιναν στην αρχ ενς οργανωμνου σχηματισμο, τους μπροστρηδες, τους ηγτες. (2) Οι ρχοντες αναδεικνονταν με κλρωση και σε λγες περιπτσεις με εκλογ με εκλογ των αρστων και τελικ επιλογ με κλρωση μεταξ των αρστων. Σε να ττοιο πολτευμα εναι αυτονητο τι οι πολιτικς αποφσεις, ανεξρτητα του ορθολογισμο τους, εχαν πο μεγλη αποδοχ.

Οι πλεμοι των Ελλνων με τους Πρσες αποτελον παραδεγματα αποφσεων μεγλης αποδοχς και μετρου ορθολογισμο με τη σημεριν ννοια του ρου. Παρμοιες περιπτσεις υπρχουν πολλς στην ιστορα των Ελλνων πως αυτ της Επανστασης του 1821 και του ΟΧΙ του 1940. Τα αποτελσματα ττοιων αποφσεων αποτελον τα θαματα της Ιστορας των Ελλνων που η μεγλη αποδοχ υπερσχυσε του μικρο ορθολογισμο. 

Η αποδοχ στις σημερινς Δημοκρατες

Στις σημερινς δημοκρατες που λη η ισχς των πολιτν μεταβιβζεται στους εκλεγμνους αντιπροσπους τους, η αποδοχ των αποφσεων δεν διασφαλζεται απ το πολτευμα γιατ αφενς οι πολτες δεν χουν καμα συμμετοχ στη λψη των αποφσεων και αφετρου η νοοτροπα των σημερινν αντιπροσπων των πολιτν εναι πιο κοντ στη νοοτροπα εκλεγμνων  πριγκπων παρ στη νοοτροπα των αρχντων της αρχαιοελληνικς δημοκρατας. Πολλ παραδεγματα δεχνουν τι στην κρατοσα αντληψη των αντιπροσπων μας, η ιδιτητα του μπροστρη που εμπνει με το παρδειγμα του θεωρεται δευτερεουσα και χι κορυφαα.  Το γνωστ πρσφατο γεγονς που δο –τρεις βουλευτς  χαρακτηρστηκαν απ τους υπλοιπους ως …λακιστς, επειδ επιχερησαν να δσουν το παρδειγμα οικονομικν θυσιν για την αντιμετπιση της οικονομικς κρσης, λει πολλ· περιγρφει με σαφνεια την υπρχουσα στους αντιπροσπους μας καθεστηκυα  αντληψη σχετικ με την αποστολ τους.

Στη σημεριν Δημοκρατα, οι ρχοντες πιστεουν τι η αποδοχ των αποφσεων τους δεν δημιουργεται με το παρδειγμα τους, αλλ με την κατλληλη πληροφρηση των πολιτν, με την επικοινωνιακ τους πολιτικ. Διακηρσσουν, χωρς αναστολς και δισταγμος, τι η μη αποδοχ των αποφσεων απ τους πολτες οφελεται στην επικοινωνιακ πολιτικ τους και  χι στην πολιτικ τους. Ουσιαστικ πιστεουν τι ευθνη και στχος τους δεν εναι η σκηση σωστς πολιτικ αλλ η σκηση σωστς επικοινωνιακς πολιτικς· τι το πρβλημα δεν εναι ΤΙ λμε, αλλ ΠΩΣ το λμε.

Οι πολτες μως αυτ τα βωσαν, τα κατλαβαν και τα συμπερσματα τους τα διατπωσαν στην Πλατεα Συντγματος με τα συνθματα: «Ποιος μας ρτησε;» και «μεση Δημοκρατα». 

Συμπρασμα

Η  Ελλδα σμερα βρσκεται, πως λει και ο Πρωθυπουργς, σε πλεμο. Σε να ιδιμορφο πλεμο που ο εχθρς δεν εναι μνο κποιο ξνοι, αλλ εμες οι διοι. Εχθρο μας στο σημεριν πλεμο εναι η νοοτροπα και το θος πρωτστως των πολιτικν αλλ και πολλν πολιτν που οι πολιτικο τους δωσαν διακριτικ προνμια σαν αμοιβ για την πολτιμη βοθεια τους στη κατκτηση της εξουσας· στη με ψετικες υποσχσεις απκτηση της ψφου των απλν πολιτν.

Η σημεριν «Δημοκρατα» δεν χει πολτες και ρχοντες πως στη αρχαα Αθνα, αλλ πληβεους, πατρικους και πατους πως στην αρχαα Ρμη.

Αργ γργορα, αυτ το πολιτικ σστημα,  θα αλλξει.

Αν η αλλαγ γνει απ τους  εκπρσωπους μας, πο χουν τη θεσμικ υποχρωση και αρμοδιτητα ττοιων αλλαγν, ττε θα γνει ομαλ, γργορα και με το μικρτερο κστος.

Αν δεν γνει απ τους εκπροσπους μας, ττε θα γνει απ τους διους τους πολτες αλλ με τρπο  ανμαλο που θα χει μεγαλτερη διρκεια και κστος, τσο για τους πολτες σο και για τους πολιτικος.

Μακρι αυτ η νομοτελειακ ββαιη αλλαγ να πραγματοποιηθε απ τους εκπρσωπους των πολιτν.

Μακρι οι εκπρσωποι μας να πιστψουν τι οι καιρο και η Θε Ανγκη σμερα προστζουν: (1) Οι σημερινο εκπροσωπε μας να ξαναγνουν ρχοντες με την αρχαιοελληνικ ννοια του ρου και (2) Η σημεριν κοινωνα των οπαδν, που οι διοι δημιοργησαν, να ξαναγνει κοινωνα των πολιτν· πως ταν πριν απ 2.500 χρνια σε αυτ εδ τον τπο· στο λκνο της Δημοκρατας



[1] Ορθολογισμς ρασιοναλισμς στη φιλοσοφα εναι το δγμα σμφωνα με το οποο πηγ κθε γνσης εναι η λογικ,  ο ορθς λγος, και χι η εμπειρα οι θεολογικς απψεις ενς στω και γνσιου μεσσα. Το τι ισχει για τους ιμιτασιν μεσσες της πολιτικς και των ΜΜΕ εναι αυτονητο. 


 

 

-Σχλια

/ (θα πρπει να κνετε login για να αναρτσετε νο σχλιο)

-

 

 

2009-2012 ALL ABOUT WEB ( , Web development, )